Axelskada :(

Jag har förra veckan varit hos Ortopeden med ett axelproblem som jag antagligen haft i över 5 år, men nu börjar bli lite värre. Jag har hört många som gymmar och styrketränar som pratar om ”Impingement” och har ett tag trott att det är fallet med min axelverk också då det har kommit smygande ju mer jag tränat och belastat den.

acro_55216105

Axelskada – Impingement

Impingement är ett inklämmningssyndrom (uttalas ”in-pinch-ment) där klämda vävnader gör att det gör ont i axeln. Det finns olika orsaker till smärta och värk som placerar sig kring axeln och det kan sammanfattas såhär:

Impingement är ett mycket vanligt överbelastningsbesvär som drabbar axeln och ger smärta eller värk i axeln och oftast även ner i utsida överarm. Den drabbade upplever att det gör ont i axeln. Det kan vara stark huggande smärta, värk, ömhet, kraftlöshet eller stelhet. Smärtan eller värken vid impingement beror på skada i någon eller flera av följande vävnader i axeln: bursa subacromialis (slemsäck), supraspinatus, infraspinatus, subskapularis sena eller senfäste eller långa bicepssenan.

 

Då jag inte haft ont i min utsida överarm eller en huggande känsla har jag tvivlat lite på denna ändå. Min värk kommer precis när jag belastar axeln och ofta sammankopplad med kraftlöshet.

Min skada

Nu har jag då fått bekräftelse på vad min skada egentligen är.

Det jag har är en så kallad Bakre subluxation, det innebär att jag har man har en instabil axelled. Min axelkula ligger (som jag själv känt många gånger) och skaver på gränsen till att hoppa ur led, det går aldrig helt ur led men glider i ett mellanstadie. Det innebär att om jag drar eller trycker någonting (tex Chins eller Bänkpress) och min axelmuskulatur inte kan hålla i min axelkula tappar jag kraft och det känns som att den är på väg ur led. Detta är väldigt farligt om jag tex kör väldigt tung bänk då tyngden i slutet alltid vilar i axeln och jag då kan få värre skador, antingen att den faktiskt hoppar ur led eller att vävnaden omkring skadas. Detta är självklart väldigt tråkigt men ändå skönt att vara medveten om.

Vad gör man åt dehär då?

Operationer är inte aktuellt i ett tidigt stadie, och blir i vissa fall inte bättre av det heller. Det jag blev rådd till är att träna upp axelmuskulaturen i allmänhet med tex rotator-cuff, hantelresningar fram/sida, och i sin tur gå ner i tyngden på tex bänkpress och andra bröstövningar.

Här finns en rad förslag med olika rehabiliteringsövningar för just axlar.

I nästa inlägg kommer jag ge mina tips jag läst mig till nu på sistone för att förebygga dessa irriterande axelskador!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s