När du inte har ett gym till hands

Räddaren i nöden

Jag pratade med en kompis förra veckan som just nu jobbar utomlands, vi pratade lite träning och jag fick höra att hon försökte hålla igång men inte hade något gym i närheten. om man blivit bekväm och satt upp sitt schema på gymmet kan det vara svårt att tänka utanför lådan ibland. även fast man bara byter gym så har kedjan brutits. För mig har variationen och fantasin länge varit en del av min träning så detta är någonting jag inte tänker på så mycket.

I detta inlägg tänkte jag berätta om hur jag tränar då gymmet inte finns tillgängligt!

Utomhusgym:

I första hand brukar jag vara ute och jogga på sommarhalvåret, i Stockholm finns det här och var utomhusgym. De ”maskiner” som finns där(benpress/bröstpress/crosstrainer) brukar inte vara så mycket att ha, men det brukar alltid finnas en chins stång och en dipp ställning, bara där har du en bra(tung) träning för överkroppen. ytterligare har jag även sett axelpressar och i vissa fall ringar.

Gummiband:

När jag började få mina skador så införskaffade jag ett par rehab band eller resistance band, det är gummiband i olika tjocklek som ger olika motstånd. Om man bara har lite fantasi går det jättebra att köra ett helt kroppspass med dessa. de är väldigt skonsamma för leder och vill man ha tung träning är det bara att ta de tjockaste eller att vika dessa dubbelt. Dessa band kan även hjälpa dig i dipps eller chins om du ännu inte är tillräckligt stark än. Jag hittade tre band för 99:- och jag skulle till och med betala de dubbla och vara nöjd. Köp ett par! MEN MEN MEN!! Akta er för de med handtag! de kan släppa och antingen slår de hårt i huvudet eller på tårna! Kolla efter de som bara är band.

Basic övningar:

Har du ingenting att ta till så finns det fortfarande tips kvar. Back to basic! Armhävningar-Burpees-Squats-Ryggresningar-Situps, det är bara en del av de övningar du kan köra utan vikt. Det kan vara svårt att få riktigt tung träning med dessa men då finns det knep att ta till som att antingen ta hjälp av en kompis som tex kan hoppa upp på ryggen eller bara köra armhävningarna saktare. På sidan Kroppsviktsträning.se Han man läsa om flera övningar. Tidningen Telegraph har även gjort en förenkling/förklaring på basic övningar, dem hittar ni Här!

Jag var på en föreläsning med Martin Lidberg. han visade med enkla medel hu man kan träna hårt utan vikter. Han har även en bok ute som jag tror heter ”Kombinationsträning” den skulle jag även rekommendera er att köpa om ni är mycket intresserade av detta.

Jag avslutar med två filmer, Den ena är Elliot som förklarar hur du kan bli stark och stor med endast Kroppsvikts-övningar. Den andra är en OTROLIG uppvisning vad en människokropp kan klara av, vissa av dessa övningar vill jag sätta upp som mål på min personliga lista.

Kolla och inspireras!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s