Frukost och lunch som ger resultat!

Jag har fått en fråga om kost och specifikt frukost och luncher. såhär lyder den:

Kan du ge några bra tips på  goda å nyttiga frukost å luncher

– Jenny

frukost

Jag satt förra veckan och letade och tänkte för att få fram ett så bra tips som möjligt. Om jag hade haft ett svar rakt av hade min fysik nog sett en del annorlunda ut men jag experimenterar mig fram själv hela tiden och försöker känna vad som passar för mig. våra kroppar är alla olika och svarar olika på olika kost och träning. vissa har brist på vissa ämnen som zink, magnesium och järn etc.. Vissa är stora i maten och lägger lättare på sig massa och vissa har inte lika lätt för det. jag funderar fortfarande och har inte kommit på något perfekt svar än. jag försöker själv att äta mycket (just nu) för att jag vill gå upp i massa och lägga på mig muskler för att jag dels haft en del skador som jag gärna inte vill dra upp igen och dels för att jag alltid varit ganska lätt med tanke på min längd. jag tar hjälp av kosttillskott för att täcka antal Kcal och gram kolhydrater/protein jag inte kan täcka med kosten. även vitaminer och andra ämnen täcker jag med kosttilskott, tex Omega-3 då jag nästan aldrig äter fisk. jag funderade över min egen kost och tänkte på vad jag gjort bra när jag lyckats med min kost och det är nog de bästa svaret jag kan ge er just nu:

De bästa råd jag kan ge som är så övergripande som möjligt är: Ät den frukost och ät den lunch som du vet att du kan hålla dig till i en längre tid. Det kommer att ge dig resultat istället för att hoppa mellan flera olika

Att ge något specifikt råd på att äta speciell granolamüssli med avokado och färskpressad blodapelsin med nötter kommer inte att ge dig några större förtjänster om man inte håller sig till dessa under en längre tid. Gör det inte för komplicerat då kommer du att tröttna till slut.

Jag har två huvudsakliga versioner på min frukost: 

-Gröt

Eller

-Omelett

jag äter gröt till frukost med kanel/sylt för att få en bra grund med kolhydrater som räcker en längre tid och oftast en proteinshake till det(om jag inte orkar koka ägg). Till det dricker jag Juice eller mjölk. svårare än så ska det inte behöva vara. jag är ingen frukostmänniska men detta är det jag fastnat för just nu och hållit mig till i mer än ett år. jag har inte märkt någon större förändring pga frukosten men förut hoppade jag ibland över den för att jag var trött och det tog sån tid.. så bara att äta den VARJE dag är ett framsteg för mig.

Vanligtvis annars så äter jag de mesta(förutom fisk då..). jag tänker oftast på hur min dag ser ut, om jag har ett tungt styrkepass framför mig eller en handbollsträning. då kan jag lägga in flera mellanmål för att få i mig mer under dagen och då känner jag att jag orkar mer. skall jag inte ha någon större fysisk ansträngning drar jag gärna ner lite på kolhydraterna(då blir det omelett) då jag i vanligtvis ligger ganska högt. Jag tar absolut inte bort dessa för att jag ändå behöver dessa i vardagen för att fungera normalt.

Detta är anpassat för mig(just nu) då jag vill gå upp i mat, jag tänker inte så mycket på vad exakt jag stoppar i mig, men jag försöker alltid ligga på kcal överskott. viktiga proteinkällor för mig är; ägg, kyckling, köttfärs, kött och Whey protein. De kolhydrater jag ofta petar i mig är ofta; potatis, fullkorspasta, ris och fullkornsbröd. Jag är ganska slö när det kommer till sallad så det blir ofta broccoli, tomat och morötter, de är nyttiga och innehåller viktiga vitaminer & mineraler samt fiber. men även för att  vanlig sallad innehåller mest vatten som gurka, paprika och isbergssallad.

Detta blev ett ganska långt och luddigt svar men hoppas du fann lite nytta i mitt tankesätt!

 

I veckan planerar jag att redogöra 5 tips för goda och nyttiga frukostar(?) och  luncher då ni inte fick så mycket av de i detta inlägget.

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentera och dela gärna! Fler frågor önskas!