Bygg muskler och reducera fett – tips för att lyckas med din diet

Så lyckas du med din diet – Bygg muskler eller reducera fett

Många strävar efter att reducera kroppsfett och känner att det inte är det lättaste här på jorden. Att falla in i en vana att jojo-banta har många hamnat i, det går ner och man når resultat och sen kopplar man av och är tillbaka på ruta 1. Hemligheten är att skaffa nya vanor och hålla vid dessa. sambandet mellan kroppen och träning gillar jag oftast att dra paralleller med en bil då det finns många liknelser. Om man tvättar, städar och putsar bilen håller den sig fin ett tag, när man sedan börjar använda den märker man snabbt att detta inte håller sig så länge. Likaså som kroppen och bilen så är det bästa att hålla en regelbundet underhåll så att resultatet består. I de flesta fall så är det kosten som ska ändras(och hållas) för att nå resultat. Tänker du efter så är det svårare att förbränna 500 Kcal som tar runt 40-45 min medans du på 10 minuter lätt kan äta samma mängd.

Förändrar man kosten och håller sig till den kommer detta ge resultat. adderar man också en regelbunden träningsform med rätt kost är fettreducering inte längre en hemlighet. Ta reda på vilken kost som passar på dig, va har du för kaloriomsättning i vardagen. Adderar du träning måste du även få i dig rätt mängd för att orka träna så då måste du även addera de Kcal du förbrukar under träning.

Ett vanligt dagbvehov av kalorier ligger på ca 2000 kcal. lägger man till träning höjs denna(beroende på träningsform) med ca 800-2000 kcal (då har du ett dagsbehov på ca 3500-4000 kcal för att kroppen skall kunna återhämta sig efter ansträngning).

Så om du strävar efter fettreducering skall du ligga på ett underskott, du bör absolut INTE ligga lägre än 2000 kcal om du har nått träningspass i veckan, det behöver kroppen för att fungera normalt. testa att äta mer protein(ev extra aminosyror) om du reducerar kaloriintaget på en dag, detta är det största misstaget folk gör.  Ser man inte till att dessa viktiga byggstenar finns så kommer du inte bara reducera fett utan även muskler, och det är svårare att återbilda musklerna än fett, vilket leder till att om du sedan ökar intaget igen har du fyllt på mer fett än muskler och har då gått minus i muskler och plus i fett.

Vill du däremot bygga muskler och lägga på dig vikt skall man ligga på ett kaloriöverskott. Vissa anser sig vara ”Hard gainers” och ha svårt med att lägga på sig massa, när verkligheten är att de inte äter tillräckligt. När jag idrottar som hårdast har jag ett dagsbehov runt ca 4500 kcal, börjar man räkna på vad man stoppar i sig är detta väldigt mycket att äta i ”nyttig mat”.  Shakes i form av ”Gainers” (Just nu använder jag denna) är ett bra komplement så man snabbt och lätt kan få i sig mellan 500-1000 kcal. Detta är bra att inta direkt efter träning då kroppen behöver detta som mest. Ersätt inte en måltid med detta utan ät i så fall som vanligt och använd detta som ett ”tillskott”.

 

Nedan så följer 5 tips från Fittnessskolan hur du lyckas med din diet!

Lycka till!

lyckas med dieten

Där är definitivt mer dieter som startats än som fullföljts.
Här är de 5 bästa tipsen för att lyckas och inte falla innan målsnöret.

5-Träning

Träning går hand i hand med viktnedgång, och förbättrar dessutom resultatet avsevärt.
Framstegen i träningen hjälper också motivationen som lätt tryter när man dietar.
Hälsoaspekten av att träna behöver vi väl knappast påpeka.

4-Hjälp

Vilket hinder som än står i din väg kan vi garantera att någon annan suttit i samma sits som du.
Var inte rädd för att fråga om råd. Fitnesskolan har ett eget forum som passar utmärkt till just detta.
Där finns också en hel del andra forum där ute som kan hjälpa dig.

3-Förberedning

Gå inte in i en diet lite halvdant, sätt dig ner med penna och papper, planera din diet.
Skriv upp ditt kaloriintag, skriv ner ditt träningsschema och lägg upp en detaljerad plan.

2-Planering

En diet är svår att hålla om man inte planerar i förväg. Laga mat för kommande dagarna också och lägg
det i matlådor. Matlådor är numera din bästa vän. Ha ett kalorisnålt mellanmål till hands på jobbet.
Planera hela tiden ett par dagar framåt. Där kommer gånger där du helt enkelt inte kan
sköta dieten till 100%, men du kan minimera dom gångerna med god planering.

1-Inställningen

lyckas med dieten inställning

Det absolut viktigaste biten, vad du än tar dig för här i livet faktiskt, är den mentala.
När man avbryter ett ansträngande åtagande så är det allt som oftast för att
man har en rädsla för att misslyckas. Man ger upp istället, för man är rädd att ens bästa
insats inte kommer vara nog. Man måste inse att ALLA kan lyckas om de håller fast vid sin diet.

En diet som slutar innan man nått sitt mål är en avbruten diet.
En diet som slutar när man nått sitt mål är en avslutad diet.

Om du varit överviktig och detta är en diet för att nå en hälsosam vikt så är inställningen
ännu viktigare. Om du ser dieten som en tillfällig lösning kommer du snart vara tillbaka
på din gamla vikt igen efter du avslutat dieten.

Du måste acceptera att det är dags att byta livsstil.
Det är här många går bet, om man ser dieten som ett tidsbegränsad händelse som kommer man
för eller senare gå tillbaka till sina gamla vanor igen efter dieten är över.
Detta är inte en diet, detta är början på din nya kosthållning. Efter dieten ska du fortsätta äta
en hälsosam kost och du ska fortsätta träna. Detta är en permanent förändring.

När du bestämt dig för att ditt liv aldrig ska bli detsamma igen,
då är du redo att genomföra en lyckad diet. Och behålla din målvikt.